Voedingsadvies

Wat is een gezonde voeding?

Gezond eten betekent vooral met gezond verstand gezonde keuzes maken. Gebruik daarbij de vijf regels van de Schijf van Vijf van het voedingscentrum als leidraad:

1. Eet gevarieerd

Kies elke dag iets uit iedere categorie:
groente en fruit
brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten
zuivel, vlees(waren), vis, ei of vleesvervangers
vetten, olie
drinken (vocht)
Varieer volop binnen de vakken.
2. Niet te veel

Een goed dagmenu bestaat uit drie maaltijden en niet meer dan drie à vier keer iets tussendoor. Sla geen ontbijt, lunch of warme maaltijd over.

3. Minder verzadigd vet

Als u veel verzadigd vet eet, verhoogt dat het risico op hart- en vaatziekten. Het ezelsbruggetje Verzadigd=Verkeerd, Onverzadigd=OK is een handig hulpmiddel voor een gezonder eetpatroon.

4. Veel groente, fruit en brood

Van groente, fruit en brood kunt u ruime hoeveelheden eten. Ze bevatten weinig calorieën, veel voedingsstoffen en ze geven een verzadigd gevoel.

5. Veilig

Jaarlijks loopt bijna een miljoen mensen een voedselinfectie op. Vaak gebeurt dit thuis. Ga daarom hygiënisch met uw voedsel om.

Vragen over voeding?

Eet ik wel gezond?
Heb ik extra vitamines nodig?
Wat kan ik wel en niet eten tijdens zwangerschap?
Welke boter kan ik het beste op mijn brood smeren?
Ik ben vegetarisch, hoe kan ik gezond eten?
Eten mijn kinderen wel gezond?
Moet ik mijn voeding aanpassen omdat ik veel sport?
Eten doen wel allemaal, elke dag weer. Herkent u deze vragen of heeft u andere vragen over voeding? Neem dan contact op met het Paramedisch Centrum Nederland. Onze diëtiste zal uw vragen graag beantwoorden